Week 0. (Dag 1 - 2)

30 oktober 2014 - Quito, Ecuador

Hola Holanda!

Gisteravond rond 17.15 zette ik mijn eerste stappen op Ecuadoriaanse bodem, waar Jesse mij stond op te wachten. Samen met Jesse een uurtje gereden richting mijn gastgezin, alwaar ik met open armen ontvangen werd door moeder Nidian en zoon Jonathan. Na een korte kennismaking met Jesse als tolk ben ik gauw mijn bed ingedoken. De elf en half uur durende vlucht had mij toch wel redelijk opgebroken.

Bijgekomen van een lange, rustige vlucht en de eerste indrukken van het geweldige land Ecuador mocht ik mij vandaag dan officieel voor het eerst bij het Local Dreamers team voegen! Een ontzettend warm onthaal door het hele team, waardoor ik mij direct thuisvoelde binnen de groep. Erg leuke mensen, een leuk kantoor en een gezellige sfeer maken het leuk om voor Local Dreamers aan het werk te gaan.

Na een algemene eerste vergadering van zo'n anderhalf uur was het tijd om te lunchen. Wat ik niet wist is dat in landen als Ecuador de lunch als grootste maaktijd van de dag gezien wordt. Voor lunch haalden we dan ook allemaal een flink bord patat, salade en gebakken kip. Klinkt niet erg Ecuadoriaans, maar het is toch echt een heerlijk plaatselijk gerecht.

Heerlijk gegeten, waarna het tijd was voor mijn eerste grote busrit. Voor slechts $0,25 kan je hier met de bus, erg goedkoop en een super efficiente manier van reizen! Op naar de voetbalschool, de grote trots van onze stichting.

Op het terrein van 'La Arcadia' aangekomen bleek dat ik op m'n eerste dag al met m'n neus in de boter was gevallen, het was Jarno (vrijwilliger van LD) z'n laatste dag vandaag. Een spellencircuit werd uitgezet en een twintigtal kids gingen individueel de strijd met elkaar aan op het voetbalveld. Erg leuk om te zien en een fantastische setting om m'n Spaans een eerste basis te geven met behulp van de kids.

Aankomend weekend blijkt er in Cuenca, een stad in het zuiden van Ecuador, een soort bevrijdingsfstival georganiseerd te zijn en aankomende maandag is het een nationale feestdag. Met een lang weekend voor de boeg is er besloten om met de vrijwilligers van Local Dreamers het weekend af te reizen naar Cuenca per bus, waar een fantastisch avontuur op ons staat te wachten. Reisduur per bus is zo'n 8 uur, kosten slechts $14,20. Dit kan allemaal in Ecuador, geniaal! Aantal nachten in een Hostel, leuke feesten, leuke mensen, Cuenca kom maar op!

Voor nu welterusten allen, mijn eerste dag was er één om nooit meer te vergeten! Morgen vroeg op voor de City Tour met Aldert.

Wat een ongelooflijk mooie stad is Quito! Vandaag met een aantal vrijwilligers van de stichting een city tour gemaakt onder begeleiding van Aldert. Vanaf het kantoor op de bus gestapt richting het historische centrum van Quito. Erg indrukwekkend die koloniale bouw en de invloeden van de katholieke kerk. In het historisch centrum is goed te merken dat Quito niet echt een toeristische stad is, er is dan ook weinig voor nodig om als 'gringo' de aandacht te trekken. In de overvolle bussen stelen blanke westerlingen met hun lange verschijning al gauw de show. Goed op je spullen letten is hier erg hard nodig, de bussen zitten zo vol dat de kleine Ecuadorianen letterlijk met hun neus in onze oksels staan te ruiken. De bussen zijn dan ook niet mijn favoriete vervoersmiddel.

Vanuit het historisch centrum de taxi naar een centraal gelegen uitkijkpunt genomen. Hier heb ik voor het eerst kennis mogen maken met de afzetpraktijken van deze taxichauffeurs. Samen met twee andere vrijwilligers stapten wij in een taxi met taximeter. Een taximeter is hier al bijzonder, wat voorkomen moet dat de taxichauffeur zijn klanten afzet. Simpele oplossing voor de beste man, gewoon omrijden.. Dat deed deze dus. Wat normaal gesproken een ritje van zo'n 10 minuten moest zijn kostte ons al gauw 25 minuten. Aangekomen op bestemming bleek de rit ons wel $2,50 te kosten met z'n drieën, natuurlijk een schijntje voor ons maar toch..

Vanaf het uitkijkpunt boven op de berg was het uitzicht over de stad fenomenaal. De centraal gelegen berg waar wij ons op bevonden gaf ons de kans om het arme zuiden en het rijke noorden vanaf boven te bewonderen. Een gigantisch verschil dat zelfs op grote afstand zichtbaar was. Erg bijzonder!

Na een aantal bezoekjes aan kerken, pleinen en een lunch in een typisch Ecuadoriaans café op naar het kantoor van Local Dreamers. Na een kort werkoverleg met Aldert was het tijd voor de wekelijkse 'cleaning day'. Met z'n allen het kantoor opruimen, hier en daar verbouwen en opnieuw inrichten. Het resultaat mag er wezen, het kantoor wordt steeds meer een echt klaslokaal voor de Engelse school. Leuk om te zien en het doet me al bijna denken aan mijn tijd op CSG Dingstede.

Met zijn allen een door Michelle gekookte maaltijd genuttigd, noodles met kip op z'n Ecuadoriaans. Fantastisch voer, maar ik mis het Nederlandse eten nu al. Na het eten heb ik kennis mogen maken met het kaartspelletje 'tjoepen'. Een spel dat hier bijna elke avond onder de vrijwilligers uiterst fanatiek gespeeld wordt. Kortom, ik heb de komende twee maanden de tijd om hier erg goed in, en natuurlijk de uiteindelijke nummer 1 van Local Dreamers, te worden.

De tweede dag is voorbij gevlogen en ik begin steeds meer gewend te raken aan de Ecuadoriaanse cultuur en het Spaanse taaltje. Ik voel mij erg op mijn gemak en voel me ook behoorlijk thuis tussen de Nederlandse vrijwilligers. Fantastich team hebben we! Over een aantal minuten zullen wij met een zestal vrijwilligers in de Panamerican stappen voor een busreis van ruim 8 uur naar Cuenca. Hopelijk slaap ik in de bus een beetje, anders wordt het een lange zit. Ik heb er in ieder geval zin in, wordt een groots avontuur binnen dit nog grotere avontuur. Voor nu, nog even welterusten Nederland en tot horens!

Saludos y buenas noches!

Saludos y buenas noches!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reislogger:
    31 oktober 2014
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Riemke:
    31 oktober 2014
    Fijn dat je een weblog schrijft, dan kunnen we je avonturen mooi volgen. Ik ben blij dat de eerste indrukken zo positief zijn. Geniet van deze geweldige ervaring! xx
  3. Opa en oma Bp:
    31 oktober 2014
    Leuk dat je dit doet en ons op de hoogte houdt
    Wat een ervaring doe je nu op
    Wij zijn heel trots op je dat je dit doet
    groetjes o /en o
  4. Ron:
    Hoi Jopie,

Fijn dat je een goede reis hebt gehad en goed bent aangekomen.
    Geniet van je (welverdiende )lange weekend en zullen de verhalen in de gaten houden.

groet,

Ron
  5. Emmelien ( Mien):
    Hallo Jochem.
    Leuk om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt. Ik ben benieuwd naar al je verhalen en zal je dus met veel plezier volgen. Veel succes en groetjes van mij.
  6. Oma en dick:
    31 oktober 2014
    Mooi dat we op de hoogte worden gehouden op deze manier.Spannend is het, zeker.Groetjes van de Kluft