Week 2. (Dag 13 - 16)

14 november 2014 - Quito, Ecuador

Holanda, qué tal?

Zoals aangekondigd niet elke dag meer een blog, maar een weekverslag vanaf nu. Aangezien ik begonnen ben met het meedraaien met de projecten, Spaanse les krijg en aan de gang ben met het opzetten van de Zwemschool zien mijn weken er doordeweeks vrijwel hetzelfde uit steeds. Een verslag van deze afgelopen week zal dan op dagelijkse basis waarschijnlijk hetzelfde worden als die van vorige en volgende week.

Afgelopen week veel progressie gemaakt, op verschillende gebieden! Het was een drukke, onstuimige week waarin maandagochtend allereerst wederom afscheid genomen is van twee vrijwilligers. Na een korte nachtrust begon de twee, in plaats van vier uur, durende les Spaans van toppertje Narda. Na deze twee uur les heb ik nog eventjes mijn ogen gesloten op het matras in de Darkroom, waarna ik aan de gang ben gegaan met de promotiematerialen voor de Zwemschool. Een mooie poster, een mooie flyer en inschrijflijsten rolden hier al vrij vlot uit. In het Spaans vertaald, gecontroleerd door Narda en uitgeprint. Dinsdag uitdelen bij de Voetbalschool.

Dinsdag inderdaad de flyers en posters uitgedeeld bij de Voetbalschool, wat een ongelooflijk enthousiasme onder de kids! Helaas sommigen moeten teleurstellen, we moeten de grens ergens trekken. Kinderen boven de 12 jaar zullen helaas niet deel kunnen nemen aan ons project. Donderdag maar eens afwachten hoeveel inschrijvingen we uiteindelijk zullen ontvangen. Bij 10 aanmeldingen is het boven verwachting, aangezien het gaat om een pilot-project en wij zelf ook nog niet erg ervaren zijn met het geven van zwemlessen. Laat staan in het Spaans!

Woensdag, een rustige dag zonder al te veel werk. Wederom les gehad ´s ochtends, zoals elke ochtend. ´s Middags de andere vrijwilligers geholpen en op pad geweest om een GoPole voor m´n GoPro camera te kopen. 40 minuten met de overvolle Trole Bus naar Quicentro Sûr, een gigantisch winkelcentrum dat met haar luxe behoorlijk afsteekt tegen de arme omgeving waar het zich in bevindt. Na ruim een uur gedwaald te hebben door het winkelcentrum, dan toch eindelijk de GoPole gevonden. Helaas kostte ´de selfiestok´ $65, waardoor ik hem toch maar heb laten liggen. Luxe artikelen zijn hier ongelooflijk duur, het normale leven ongelooflijk goedkoop. Wederom komen we hier weer het contrast tussen rijk en arm tegen, er zit niets tussen in. Na m´n tripje naar Quicentro Sûr mocht ik samen met m´n amigo Nicholas koken voor de gehele groep. Kip Pesto met een salade mix it is! Ongelooflijk, met wat Schotse tips en trucs van Nicholas hebben wij een ontzettend heerlijke maaltijd neergezet voor alle Local Dreamers aanwezig. Een goed afscheidsmaal voor Arie, wederom een afscheid van een vrijwilliger. Het begint aardig leeg te lopen op kantoor.
Na het eten zijn Nicholas, Niklas, Frances en ik op stap gegaan. Nicholas zijn laatste stapmogelijkheid, hij gaat volgende week woensdag ook afscheid van ons nemen. Amigos, don´t leave me alone please! Haha, fantastisch avondje gehad en mooi op tijd in bed voor de volgende dag.

De grote dag! Na een rustige ochtend en middag op naar La Arcadia voor een nieuwe ronde voetbal. De kids waren ontzettend enthousiast bij aankomst, ze hadden er erg veel zin in. Reden? De Zwemschool was ontzettend aangeslagen, 14 aanmeldingen binnen! Na een leuke training, waarin vele leuke foto´s gemaakt zijn, nog even met de vrijwilligers een potje wezen 16´en. Gelukkig niet verloren, waardoor we mochten schieten op de kont van Guus en Niklas. Heerlijk spelletje, haha!

Vandaag, vrijdag, een goede dag gehad! Samen met Narda grote stappen gemaakt in het proces dat Spaans leren genoemd wordt. Het weer, de kleding, de dokterspraatjes en vrije tijd behandeld, kortom.. Ik kan me redden in het leven van Quito. Heerlijk! Met een nieuwe bron van kennis op pad naar Quitumbe, we hebben namelijk een ontzettend fijn weekend voor de boeg. Nicholas zijn laatste weekend als Local Dreamer gaat gevierd worden in Montañita, een surfstad zoals Canoa alleen dan veelvuldig in de overtreffende trap. Kaartjes zijn binnen, overstappen in Quayaquil en dan op naar Montañita voor wederom een heerlijk weekend zon, zee, strand!

Holanda, buenas noches ahora! Hasta luego y saludos de Local Dreamers!

PS.
Foto´s zijn geüpload, voor hen die het leuk vinden.. Neem gerust een kijkje!

1. Hans ter Voorde:
    15 november 2014
    Mooi om te zien en te lezen Jochem! We blijven je volgen.
  2. Riemke:
    15 november 2014
    Mooie verhalen van een mooi mens. Wat geweldig dat je je zo inzet voor de kinderen, ze genieten zichtbaar. Ben heel trots op je lieverd!
  3. Roy van Reem:
    17 november 2014
    Jochem,
    Lekker bezig zie ik! Geweldig om te lezen en te zien wat je allemaal doet! Geniet!!